Lær at sælge med Facebook

Lær at sælge med Facebook

Der er vist ingen, der i tvivl om, at sociale medier fylder mere og mere i dagligdagen blandt mange danskere. Sociale medier er med til at binde os sammen, og flere og flere virksomheder er begyndt at intensivere deres markedsføring på blandt andet Facebook og Instagram – og det er med god grund! Sociale medier bliver hele tiden optimeret, så det er muligt at udføre forskellige handlinger, som man ikke kunne før i tiden.

En af de tiltag, som Facebook har tilføjet, er noget, der hedder Facebook Shops. Facebook Shops har gjort det muligt for alle med en Facebook-side at sælge produkter på Facebook. Det er et tiltag, som har enormt potentiale, fordi Facebook er hjemsted for utallige, potentielle kunder.

Læs med videre her, hvis du ønsker at lære mere om Facebook Shops.

Facebook forsøger at hjælpe mindre virksomheder

Det er ikke et nyt fænomen, at man kan forbinde en virksomhed til Facebook og vise produkter på den måde. Hvert produkt indeholdt et link, så kunden blev viderestillet til den respektive webshop. Dette har Facebook optimeret, så kunden ikke behøver at forlade Facebook for at købe en vare. Kunden kan altså købe en vare fra din webshop, uden at kunden besøger din webshop. Dette er især noget, der tilgodeser mindre virksomheder, som ikke har egen webshop.

Facebook har selv været ude og bekræfte, at de ønsker at hjælpe små virksomheder – især i disse tider med Covid-19, hvor mange små virksomheder lider økonomiske tab, hvor mange må se sig nødsaget til at lukke.

Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, præsenterede i marts 2020, at Facebook vil forsøge at hjælpe mindre virksomheder med at sælge deres varer direkte gennem Facebook.

Fordelene ved at sælge igennem Facebook

Der er flere fordele ved at benytte sig af Facebook, når man ønsker at sælge. Facebook er indehaver af andre store platforme som Instagram, WhatsApp og Messenger, hvor de forsøger at skabe ensartet oplevelse på tværs af de forskellige platforme.

Den ensartede oplevelse betyder, at Facebook ønsker, at kunden skal føle, at virksomhedens kontaktflader hænger sammen på tværs af sociale medier. Et eksempel på, at kontaktfladerne skal hænge sammen, er, at en kunde kan finde en vare på Instagram, kontakte virksomheden med spørgsmål på Messenger og slutteligt købe produktet på Facebook. Facebooks tanke er, at det skal være så gennemført og let for kunden at finde frem til en vare og fuldende købsprocessen.

Udover at kunne skabe sammenhæng mellem de forskellige platforme, er det som sagt også muligt at sælge dine produkter på Facebook, uden at du har en webshop. Facebook tilbyder altså en platform, hvor du kan sælge dine varer kvit og frit. Hvis du allerede har en webshop, der i lavet i f.eks. Shopify, WooCommerce eller BigCommerce, er det let at synkronisere din webshop med Facebook.

Facebooks system kan hjælpe dig

I og med at Facebook er et enormt socialt medie, har de det ypperste inden for teknologi. Det betyder, at landingssiden for dine produkter loader hurtigere end almindelige webshops. Det gør det både nemmere og hurtigere at bestille en vare for kunden. Selv hvis kunden ikke fuldfører ordren, bliver det nemmere end aldrig før at lave retargeting på kunden.

Retargeting er målrettet markedsføring med et produkt, som personen tidligere har udvist interesse i. Dette kan ligeledes foregå over Facebook gennem annoncer.

Facebook har ligeledes præsenteret en plan om, at Facebook Shops skal kunne tilpasses, så virksomheder kan blive unikke og adskille sig fra hinanden. Facebook Shops bliver ved med at udvikle sig, hvilket ligeledes er en af årsagerne til, at du skal komme i gang med at sælge varer på Facebook.

Hvor god er din hjemmeside?

Prøv vores SEO analyseværktøj og modtag din SEO-score direkte i din indbakke. Det tager kun 2-3 minutter.

Har du prøvet vores prisberegner?

Prøv vores prisberegner, og se hvad din webløsning koster. Det er gratis og tager kun 2-3 minutter.