Oplever du et stort frafald på din webshop?

Oplever du et stort frafald på din webshop?

Hvis du oplever frafald på din webshop, er du ikke alene. Dette er et udbredt fænomen, og undersøgelser viser faktisk, at hele 67 % af potentielle kunder forlader webshoppen, efter de har lagt en eller flere varer i indkøbskurven. Dette er selvfølgelig noget, som man ønsker at undgå, så man kan få konverteret flest mulige besøg til salg. Men hvordan gør man det?

Dette kan du blive langt klogere på i dette blogindlæg, hvor du vil blive introduceret for, hvordan du kan optimere din webshop, så du vil opleve mindre frafald i fremtiden. Det er vigtigt at nævne, at der aldrig er garanti, når det kommer til kunders adfærd, men du får de rigtige oplysninger, så du kan optimere din webshop og konverteringsrate.

Hvorfor forlader potentielle kunder din webshop?

Før du kan optimere din hjemmeside, er det vigtigt, at du har en forståelse for, hvorfor potentielle kunder forlader din webshop. I den forbindelse er der blevet udarbejdet et studie af Statistia, som fremhæver 14 årsager til, hvorfor potentielle kunder forlader en webshop, hvor de har lagt noget i indkøbskurven.

Undersøgelsen viser, at hele 56 % vælger at forlade webshoppen, fordi de bliver præsenteret for uventede omkostninger, før de skal betale. Dette tal er alarmerende, hvis man tager de økonomiske briller på. Over halvdelen af potentielle kunder bliver skræmt væk, fordi de opstår en uventet udgift i deres købsfase.

Det følelsesmæssige aspekt

Man kan kigge på de 56 % og tænke: Hvorfor er tallet så højt? Det kan der være flere årsager til.

En af årsagerne bunder ud i generel adfærd hos mennesker. Det handler blandt andet om at føle sig forstået og ligeledes føle, at webshoppen ønsker det bedste for en. Når der bliver påført et ekstra beløb i denne fase et købsprocessen, kan nogle potentielle kunder opleve det som en manipulerende manøvre, hvor sælgeren ønsker at få de sidste kroner ud af kunden.

Når selve check-ud sekvensen udelukkende er beløbsfokuseret, kan det være medvirkende til, at den potentielle kunde vil opleve en følelse af mistillid.

Men hvordan kan sørge for, at man beholder en større procentdel af potentielle kunder på webshoppen? Dette vil blive uddybet i det nedenstående afsnit.

Behold flere potentielle kunder i webshoppen

Der er flere ting, som du kan gøre for at holde flere potentielle kunder i webshoppen. Du kan blandt andet gøre følgende ting:

1.      Vis større billeder

Den primære forskel på at shoppe i fysiske butikker og i online butikker er, at man får lov til at se varerne i de fysiske butikker. Denne forskel skaber tryghed hos den potentielle kunde. Derfor er det vigtigt, at du så vidt muligt forsøger at skabe en visuel oplevelse.

Når du skaber en visuel oplevelse, skaber du en tryg fornemmelse hos kunden, fordi det virker professionelt og genkendeligt.

2.      Skab transparens

Mange webshops har en online chat, som man støder på, når man går ind på hjemmesiden. Denne chat-funktion forsvinder ofte i forbindelse med den sidste del af købsprocessen – og det er en fejl. Det er nemlig i denne fase, at der oftest kan opstå spørgsmål.

Så sørg for, at det er muligt at stille spørgsmål i denne del af købsprocessen. Dette skaber ligeledes tryghed og transparens mellem sælger og køber.

Hvis den potentielle kunde forlader webshoppen

Hvis det skulle ske, at den potentielle kunde forlader webshoppen uden at købe en vare, kan det være, at du skal overveje retargeting. Retargeting handler om at målrette annoncer baseret på en specifik persons aktivitet på din webshop.

Nogle gange ønsker potentielle kunder ikke at købe første gang, de ser et produkt. Derfor kan det være relevant at anvende retargeting.

Er du interesseret i tilbuddet?

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig med henblik på en snak.