Indhent data – Sådan sikrer du dig for fremtiden

Indhent data – Sådan sikrer du dig for fremtiden

Data om eksisterende eller potentielle kunder er begyndt at spille en større og større rolle for den måde, virksomheder vælger at markedsføre sig på. Når du har adgang til relevante data om eksisterende og potentielle kunder, har du muligheden for at målrette din markedsføring, så du rammer den rigtige målgruppe.

Selvom data er blevet en stor del af markedsføring hos mange virksomheder, er det stadig vigtigt, at du ikke går på kompromis med din databehandling. Dette vil du blive klogere på i de nedenstående afsnit.

Hvad kan jeg bruge data til?

Du kan bruge data til flere forskellige ting fra et virksomhedsperspektiv. Du kan i høj grad optimere din markedsføring på både Google og Facebook, hvis du kan få et indblik i dine kunders adfærd på internettet. Hvis du kan se, hvordan dine kunder befærder sig på internettet, kan du målrette din markedsføring, så du formår at ramme den helt rigtige målgruppe med et specifikt produkt.

Mange potentielle kunder besøger hjemmesider, hvor de kigger på produkter, men ikke vælger at købe produktet. Det er en helt normal tendens blandt mennesker, som køber produkter online. Det hænger sammen med, at den potentielle kunde hurtigt kan komme ind på en hjemmeside, hvor det måske ikke var tilsigtet, men kunden alligevel var draget af det respektive produkt. Hvorfor kunden ikke vælger at købe produktet, kan der være flere årsager til. Det kan være svært at konkludere.

Det er her, at data om personen kommer ind i billedet. Hvis du ved, at den potentielle kunde har udvist interesse i et specifikt produkt på din hjemmeside, er det oplagt at målrette din markedsføring, så den potentielle kunde kan få øjnene op for produktet igen.

Dette fænomen hedder retargeting. Retargeting bliver mere og mere populært blandt virksomheder i takt med, at virksomheder får flere og flere data om potentielle kunders trafik på internettet.

Persondataforordningen

Når du skal arbejde med personfølsomme data, skal det være med udgangspunkt i persondataforordningen. Personfølsomme data kan være mange ting, som de respektive personer ikke ønsker at dele med nogen, som det ikke har relevans for. Det kan blandt andet være e-mail adresser eller telefonnumre.

Persondataforordningen handler om, at du skal kunne dokumentere, at personfølsomme data ikke bliver misbrugt, og at du behandler og opbevarer personfølsomme data på den rigtige måde. Personfølsomme data er vigtige for den respektive person, og det er noget, som ikke må komme i de forkerte hænder.

Det vigtigste element i forhold til persondataforordningen er, at du kan dokumentere, hvad du bruger dine data til. Det skal du kunne bevise, fordi det er ulovligt at bruge personfølsomme til andre henseender, end det du må ifølge GDPR-lovgivningen.

Formålet med persondataforordningen er som sagt at beskytte dine kunders oplysninger og privatliv. For dig handler det om at være transparent og ærlig i forbindelse med opbevaringen af dine kunders data.

Du må ligeledes kun opbevare kunders data, hvis du har styr på følgende elementer:

  • Samtykke fra din kunde
  • En legitim grund for at opbevare data
  • Et specifikt formål med at opbevare data

Udover disse grunde skal din dataindsamling kunne dokumenteres, hvorfor det er vigtigt, at du kan dokumentere, hvordan og hvorledes du indsamler data.

Du skal have styr på følgende elementer:

  • Hvorfor du indsamler data?
  • Hvad formålet med din dataindsamling er?
  • Hvor længe og hvordan din data bliver opbevaret?

Måden hvorpå du kan være sikker på, at du overholder disse krav, er at gøre det klart for kunden, at du ønsker at anvende deres data i fremtiden. Dette skal du oplyse om, så den potentielle kunde selv kan angive, om han eller hun ønsker at dele deres data med dig.

Er du interesseret i tilbuddet?

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig med henblik på en snak.