Hvorfor skal du sælge dine produkter online?

Hvorfor skal du sælge dine produkter online?

I takt med at flere og flere mennesker befærder sig online, er der et enormt potentiale i at sælge sine produkter online. Hvis du ønsker at sælge dine produkter online, er der flere forskellige måder at gøre det på. Dette vil du blive klogere på i dette blogindlæg, hvor du vil blive introduceret til, hvorfor det er vigtigt at fokusere på onlinesalg i dag.

Hvis onlinesalg ikke er en stor del af din forretningsmodel, er det en god idé at inddrage onlinesalg så meget som muligt. Onlinesalg er især relevant, hvis du har sælger ydelser/services på timebasis. Det kunne f.eks. være konsulentarbejde eller coaching.

Et øget fokus på onlinesalg er selvfølgelig også relevant, hvis du sælger fysiske produkter, fordi du kan ramme et større geografisk område end med en fysisk butik.

Hvor skal jeg sælge mine produkter?

Hvis du har en webshop, er det selvfølgelig her, at du skal forsøge at sælge dine produkter. Så kan det være, at du tænker: Hvordan får jeg flere besøgende på min webshop? Der er forskellige råd til, hvordan du kan øge trafikken på din webshop. De forskellige råd er ikke ensbetydende med, at du vil få flere besøgende på webside. Rådene giver dig værktøjerne til at prøve dig frem, så du kan sælge flere produkter online.

Vi lever i en tid, hvor stort set alle voksne mennesker er at finde på de sociale medier. Derfor er det en oplagt idé at fokusere på at markedsføre din webshop på sociale medier. Markedsføring på sociale medier kan være flere forskellige ting. Det kan f.eks. være gode opslagFacebook, fængende videoer eller konkurrencer, som kan skabe aktivitet på din Facebook side.

Hvis du ikke har en webshop, kan det lade sig gøre at sælge produkter direkte på Facebook. Det er et forholdsvis nyt tiltag, som Facebook har lanceret. Der er et tiltag, som især tilgodeser mindre og/eller nystartede virksomheder, som endnu ikke har en webshop. Det er især relevant i en tid, hvor Covid-19 stadig er aktuel, og hvor mange butikker har økonomiske problemer.

Hvad omfatter online salg?

Onlinesalg kan faktisk handle om flere ting end at sælge fysiske produkter. Det kan f.eks. omhandle online kurser, e-bøger, online forløb og så videre. Det er dog to elementer, som er til stede, når det handler om onlinesalg:

  • Det er skalerbart, hvilket udelukker 1:1 timeafregning
  • At du kan sælge produkter over internettet

Udfordringer ved at sælge produkter online

Selvom den store fordel ved at sælge produkter online er, at det foregår online, er ulempen også, at det foregår online. Dette kan selvfølgelig godt lyde en smule forvirrende, hvorfor det vil blive yderligere forklaret i det nedenstående afsnit.

I og med at det foregår online, er der ingen fysisk kontakt, som er kendetegnet ved at sælge i fysiske butikker. Der er ikke den samme kemi mellem køber og sælger, når du sælger produkter online. Dette kan imidlertid skabe en form for utryghed hos køberen, fordi køberen ikke har den samme mulighed for at søge råd hos sælgeren.

Derfor er det vigtigt, at du som onlinesælger forsøger at skabe den tryghed, så den potentielle kunde ønsker at købe et produkt fra dig. Men hvordan gør du det? Dette kan gøres på flere forskellige måder.

Du kan blandt andet vælge at lave nyhedsbreve, blogs eller opslag på sociale medier. På den måde kan du formidle relevante ting, så kunden kan lære dig og din virksomhed at kende. Dette kan i høj grad være medvirkende til at skabe tryghed. Hvis den potentielle kunde føler sig tryg ved at handle med dig, er der også stor sandsynlighed for, at kunden vil vende tilbage i fremtiden.

Er du interesseret i tilbuddet?

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig med henblik på en snak.