SoMe annoncering – Best practice

Best-practice til SoMe annoncering

I dette blogindlæg vil der kort blive gennemgået, hvordan du laver de bedste opslag på sociale medier. Sociale medier er efterhånden det sted, hvor markedsføring har det største potentiale. Det hænger sammen med, at sociale medier er noget, som bliver brugt af stort set alle mennesker. Det er altså et sted, hvor du kan henvende dig til rigtig mange potentielle kunder på samme tid.

Format – en væsentlig faktor

En af de ting, som er vigtige at have in mente, når du skal lave annoncer på sociale medier, er, at annoncer skal være tilpasset visninger på tværs af enheder. Det betyder, at annoncer altid bliver vist i det rigtige format, uanset hvilken enhed brugeren ser det på.

Annoncen skal være i samme format, uanset om du kigger på computeren eller telefonen. Det er disse annoncer, som klarer sig bedst. Annoncer der skal være tilpasset forskellige enheder, skal udarbejdes manuelt. Derfor bør du altid oprette annoncer i følgende formater:

  • 1200 x 628 pixels til Facebook Audience Network
  • 1080 x 1080 pixels til opslag på Facebook og Instagram
  • 1080 x 1920 pixels til stories på Facebook og Instagram

Når har du valgt at oprette annoncer i de tre ovenstående formater, er du garanteret, at dine annoncer dækker de forskellige behov, når du annoncerer på tværs af forskellige medier og enheder.

Din annonce kommer til at fremstå mere professionel, når din annonce er udarbejdet med udgangspunkt i det medie, den skal præsenteres på.

De forskellige muligheder på Facebook

Hvis du før har set annoncer på Facebook, har du nok lagt mærke til, at de enten er placeret ude i siden eller i dit newsfeed. Det er disse to muligheder, der er tale om, når du skal oprette en annonce på Facebook. Men hvilken type annonce skal jeg vælge, kan det være, du tænker?

Der er ingen officielle tal, som bekræfter, hvilken annonceform der er bedst. Nogle undersøgelser viser dog, at størstedelen af annoncerne bliver placeret i newsfeedet, fordi det er der, at der er flest brugere aktuelle. Når der er flere brugere, som er til stede i newsfeedet, kan annoncen ramme et større antal brugere. Men fordi der er flere brugere, som ser annoncer i sit newsfeed, betyder det ikke, at annoncerne i siden skal undervurderes.

Det er muligt at lave en annonce i siden, som springer i øjnene. Der er dog nogle elementer, som du skal være særlig opmærksomme på, når du skal lave sådan en annonce:

  • Annoncen skal være relevant
  • Annoncen skal have en tydelig værdiproposition
  • Annoncen skal være visuel
  • Annoncen skal opfordre til handling

Hvis du formår at integrere disse fire elementer, kan det have en betydning for, at din annonce bliver en succes.

SoMe annoncerne udvikler sig hele tiden

Det største problem med SoMe annoncering er, at udviklingen aldrig står stille. Det betyder, at der stort set altid vil være nogle nye tendenser, som du skal forsøge at inkorporere i din markedsføring. Udviklingen har gjort, at det er svært at forsætte med at gøre det samme, som du altid har gjort, fordi du er hele tiden nødt til at forny sig for at følge med i udviklingen.

En af de ting, som fylder meget lige for tiden, er videoer. Videoer giver dig muligheden for at sprede dit budskab på en ny måde, hvor det er muligt at kombinere forskellige virkemidler. Du kan fremvise produkter på en anderledes måde end et billede, og det kan gøres på en måde, så det bliver unikt og adskiller sig fra andre virksomheder.

Videoannoncer er helt sikkert en ting, som er kommet for at blive, når det kommer til SoMe annoncering.

Cecilie Müllertz

Cecilie Müllertz

Jeg har flere års erfaring i at forbedre virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier. Hermed er jeg skarp, når det kommer til tekstforfatning og udarbejdelse af grafisk materiale. Jeg ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør - din side er i trykke hænder hos mig!

Hvor god er din hjemmeside?

Prøv vores SEO analyseværktøj og modtag din SEO-score direkte i din indbakke. Det tager kun 2-3 minutter.

Har du prøvet vores prisberegner?

Prøv vores prisberegner, og se hvad din webløsning koster. Det er gratis og tager kun 2-3 minutter.