Facebook annoncering vs. LinkedIn – Vælg det rigtige

Facebook annoncering vs. LinkedIn – Vælg det rigtige

Er du tvivl om, hvorvidt du skal vælge at annoncere via Facebook eller LinkedIn? Så er du kommet til det helt rigtige sted! I dette blogindlæg vil du blive klogere på, hvilket af de to sociale medier, som du skal vælge.

De forskellige fordele ved begge muligheder vil vi kort gennemgå, så du selv kan beslutte, hvilken en du finder mest interessant.

Hvad indebærer Facebook annoncering?

Facebook er verdens største sociale medie. Det betyder, at Facebook er hjemsted for en enorm mængde af brugere, hvor din næste kunde kan være i blandt. Facebook har næsten 4 millioner brugere i Danmark, hvoraf 65 % af alle danskere over 12 år har en aktiv Facebook-profil. Den enorme mængde af brugere bør være en motivation for at annoncere på Facebook.

Den store fordel ved at vælge Facebook er, at du altid kan ramme den målgruppe, som du ønsker at ramme. Facebook annoncering kan både bruges til B2C eller B2B. Du kan ligeledes henvende dig til alle aldersgrupper. Men hvordan rammer du den målgruppe, som du ønsker at ramme?

Udnyt Facebooks målretningsmuligheder

Facebook har sin egen tjeneste, hvor du kan målrette dine annoncer baseret på Facebooks brugere. Det hænger sammen med, at Facebook har så meget data om hver enkel profil, at du tydelig kan kategorisere forskellige målgrupper og lave din markedsføring ud fra disse kategorier.

Det er ikke kun Facebook-aktivitet, som Facebook er indehaver af. Facebook har også data på, hvilke hjemmesider du har besøgt, og hvordan du har ageret på disse hjemmesider. Det er en skræmmende tanke, men den er ikke desto mindre sandt. Denne information er uvurderlig fra et virksomhedsperspektiv, fordi du kan målrette din annoncering meget specifikt, hvis du kender Facebook brugers adfærd på internettet.

Hvis du ønsker at have succes med Facebook annoncering, handler det om, at du skal vælge den rigtige målsætning og præsentere målgruppen for det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt. Hvis du kan gøre dette, kan du få succes med annoncering på Facebook.

Hvad indebærer LinkedIn annoncering?

Der er ikke så mange, der forbinder LinkedIn med annoncering i forhold til, hvor mange der forbinder Facebook med annoncering. LinkedIn er mere kendt for at være et medie, der bruges til at dele arbejdsrelaterede nyheder, artikler og viden i et professionelt henseende. Men det er også dette, der gør LinkedIn relevant i forhold til annoncering.

I og med at LinkedIn er et socialt medie, der beskæftiger sig med virksomheder og personers arbejdsliv, er det i høj grad B2B markedsføring, der er relevant at anvende her. Det er værd at nævne, at LinkedIn har 2,6 millioner brugere i Danmark, så det er et stort medie – men dog mindre end Facebook.

Som der kort bliver nævnt i det ovenstående afsnit, kan LinkedIn især bruges til B2B markedsføring, hvorfor LinkedIn er det foretrukne valg, hvis du ønsker at benytte dig af denne form for annoncering. Hvis du vælger at annoncere på LinkedIn, kan du målrette din annoncering mod bestemte personer med bestemte stillinger.

Find ud af, hvor din målgruppe befinder sig

Hvis du er i tvivl om, hvilket socialt medie du skal vælge at annoncere på, skal du finde ud af, hvor din målgruppe befinder sig. Du skal finde ud af, hvem din målgruppe er, og hvor du tænker, at det er mest relevant at annoncere.

Hvis din målgruppe f.eks. er unge mennesker mellem 15 og 20 år, er der højst sandsynlighed en større værdi i at annoncere på Facebook, da denne aldersgruppe ikke i så høj grad er repræsenteret på LinkedIn. Hvis du derimod ønsker at henvende dig til virksomheder, kan du passende vælge at annoncere via LinkedIn.

Cecilie Müllertz

Cecilie Müllertz

Jeg har flere års erfaring i at forbedre virksomheders tilstedeværelse på de sociale medier. Hermed er jeg skarp, når det kommer til tekstforfatning og udarbejdelse af grafisk materiale. Jeg ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør - din side er i trykke hænder hos mig!

Hvor god er din hjemmeside?

Prøv vores SEO analyseværktøj og modtag din SEO-score direkte i din indbakke. Det tager kun 2-3 minutter.

Har du prøvet vores prisberegner?

Prøv vores prisberegner, og se hvad din webløsning koster. Det er gratis og tager kun 2-3 minutter.