Sådan laver du effektiv SEO på din webshop
I løbet af digitaliseringens udbredelse og generelt den stigende brug af internettet har SEO aldrig været mere aktuelt end det er nu. SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, som betyder søgemaskineoptimering på dansk.
SEO handler i bund og grund om at synliggøre den respektive hjemmeside eller webshop på de store online søgemaskiner som eksempelvis Google og Bing. Hvis man formår at blive placeret højt i søgningen på de pågældende søgemaskiner, kan det både optimere hjemmesidens besøg og webshoppens besøgende, hvilket kan medvirke til at øge virksomhedens salgstal og generelt den trafik, som du ønsker at skabe på hjemmesiden eller webshoppen.
Vigtigheden af god SEO på webshop
Hvis man ønsker effektiv SEO på webshoppen, er det essentielt at have styr på intern og ekstern linkbuilding. Når det kommer til at gode placeringer i Google, er linkbuilding en af de vigtigste elementer. Som udgangspunkt man opdele linkbuilding i to kasser: Intern linkbuilding og ekstern linkbuilding.
Den interne linkbuilding omhandler de forskellige links, som er at finde internt på en hjemmeside. Det kan eksempelvis være et link fra hjemmesidens forside til en af undersiderne. Det er vigtigt, når man beskæftiger sig med intern linkbuilding, at man skaber en flydende struktur på hjemmesiden, så brugervenligheden er i top for de besøgende.
Den eksterne linkbuilding omhandler, hvordan man skaber links fra andre hjemmesider til sin egen hjemmeside. Der skal være en form for sammenhæng, når det kommer til eksterne links. Hvis du eksempelvis har en webshop, som sælger fodboldudstyr, kan det være relevant for dig, at linket til din hjemmeside kan findes på en fodboldrelateret hjemmeside.
Som udgangspunkt kan man sige, at links fungerer som anbefalinger. Jo flere links man har, jo flere anbefalinger har man. Det skulle man i hvert fald tro. Men det handler som sagt om, hvorhenne linket er placeret. Det ovenstående omkring fodboldudstyr er et godt eksempel på ekstern linkbuilding, hvis den respektive fodboldrelaterede hjemmeside har en acceptabel placering hos Google.
Næsten alt, hvad der foregår på en hjemmeside, spiller en rolle i forhold til SEO, hvilket hænger sammen med, at søgemaskinerne bliver klogere og klogere. Derfor er det vigtigt, at produktbeskrivelser indeholder de rigtige ord i forhold til SEO-kravene på Google. En god produktbeskrivelse er afhængig af hjemmesiden og dens struktur. Man kan ikke definere ’den perfekte produktbeskrivelse’, hvis man ikke kender hjemmesidens varer og generelle opbygning.
En god produktbeskrivelse i forhold til salg og SEO kan også være indbegrebet af mersalg. Altså hvordan man integrerer lignende eller relaterede produkter i den respektive produktbeskrivelse. Et eksempel på merslag kunne være at integrere fodboldstøvlerens i en produktbeskrivelse om fodboldstøvler.
Generel god onsite SEO
Når det kommer til selve hjemmesiden i forhold til SEO, er det relevant at have mobilvenligheden og loadingtiden in mente. Det er fakta, at Google favoriserer hjemmesider, som er mobilvenlige. Hvis hjemmesiden er mobilvenlig, bliver den automatisk placeret højere hos Google. Samtidig er det vigtigt, at hjemmesiden eller webshoppen ikke bruger adskillige sekunder på at indlæse indholdet.
Hastigheden spiller faktisk en stor rolle, når det kommer til placeringen hos Google. Google ønsker ikke at placere hjemmesider, som har en lang loadingtid højt i deres søgning. Det er både essentielt for Google selv, men også for hjemmesidens besøgende.
Udover mobilvenlighed og loadingtid er det også vigtigt at have en passende URL-struktur til din hjemmeside. For at skabe den bedst mulige URL-struktur, kan man følge disse nedenstående punkter:
- Forsøg at gøre URL-strukturen kort
- Benyt de korrekte ord
- Brug bindestreger i stedet for understreger
- Undså så vidt muligt brug af tal
- Skriv æ, ø o å som ae, oe, og aa