Lav de bedste opslag på Facebook

Lav de bedste opslag på Facebook

Sociale medier er blevet en større og større del af markedsføring hos virksomheder gennem de seneste år. Især Facebook er et medie, hvor man kan ramme rigtig mange forskellige mennesker. Formålet med et Facebook-opslag er at ramme så mange som muligt. Men hvordan gør du det?

Det vil du blive klogere på i de nedenstående afsnit, så du kan lave de bedste opslag på Facebook.

Fang brugerens opmærksomhed

Der er rigtig mange virksomheder, som bruger Facebook til markedsføring. Derfor er det vigtigt, at lige præcis dit opslag ikke bare forsvinder blandt de mange opslag. Du kan tænke på dit opslag som et reklameskilt for din virksomhed eller dit produkt. Opslaget skal både være fængende og nem at forstå.

I gennemsnit bruger en Facebook-bruger et sted mellem 2 og 3 sekunder på at tage stilling til opslag på Facebook. Hvis du ikke formår at fange brugerens opmærksomhed inden for dette tidsrum, har opslaget ikke den ønskede effekt. Derfor er vigtigt, at dit opslag ikke bare er tilfældigt, men at der er en tanke og et budskab, som skal ramme Facebook-brugeren.

Facebooks algoritme

Det er Facebooks egen algoritme, der afgør, hvor mange der ser dine opslag. Facebooks algoritme består af utallige faktorer, som du ikke kan gøre noget ved. Der er dog tre ting, som du selv kan have indflydelse på. Det er henholdsvis udseende, relevans og timing. Du skal derfor målrette dit opslag, så den rammer en bestemt målgruppe.

Hvordan ønsker du at præsentere opslaget? Hvornår er potentielle kunder online på Facebook? Dette er blot nogle af de spørgsmål, som du skal have besvaret, før du kan lave et Facebook-opslag, der rammer målgruppen bedst.

Populariteten på et opslag er medvirkende til at påvirke fremtidige opslag. Hvis du laver et opslag, som får mange likes, delinger eller kommentarer, vil Facebooks algoritme sørge for, at de personer, som har interageret med opslaget, i fremtiden vil få vist fremtidige opslag fra dig.

Facebook-brugerens adfærd

Det er vigtigt at kende tendenserne blandt brugerne på Facebook, når du skal lave et opslag. Der findes mange forskellige slags adfærd, men det er muligt at koge dem ned til nogle konkrete adfærdsmønstre.

Den dedikerede Facebook-bruger

Denne Facebook-bruger vil læse alt, hvad du slår op på Facebook. Brugeren vil derfor altid se dine opslag, fordi Facebook ved, at indholdet er relevant for den respektive bruger.

Den reserverede Facebook-bruger

Denne Facebook-bruger læser mange af dine opslag, og brugeren vil ofte interagere med dine opslag. Facebooks algoritme vil ligeledes sørge for, at denne bruger altid vil se dine opslag, fordi personen har angivet, at indholdet er interessant.

Den blandede Facebook-bruger

Denne Facebook-bruger vil ofte se dit opslag, men vil ikke i så høj grad interagere med opslaget. Det betyder, at denne bruger hurtigt vil skimme dit opslag og komme videre. Denne Facebook-bruger kan fanges ved at lave nogle mere præsentable opslag, så brugeren kan blive en regelmæssig læser.

Den overloadede Facebook-bruger

Denne Facebook-bruger har et feed på Facebook, hvor der bare bliver skimmet over det meste. Det er kun, hvis opslaget er ekstraordinært, at brugeren vil stoppe op og læse og/eller interagere med opslaget. Denne bruger ønsker at blive fanget af noget, der springer i øjnene. Hvis du kan lave et opslag, som skiller sig ud i mængden, kan du fange denne type Facebook-bruger.

Vigtige elementer i et opslag

Det er vigtigt, at du har en kort og fængende overskrift, så Facebook-brugeren hurtigt kan danne sit et overblik. Skriv gerne 2 – 3 linjer omkring opslagets emne, så bruger har lyst til at læse videre. Du skal altid vedhæfte et billede eller video, som har relevans for opslaget.

Hvor god er din hjemmeside?

Prøv vores SEO analyseværktøj og modtag din SEO-score direkte i din indbakke. Det tager kun 2-3 minutter.

Har du prøvet vores prisberegner?

Prøv vores prisberegner, og se hvad din webløsning koster. Det er gratis og tager kun 2-3 minutter.