Lær hvordan du laver gode SoMe opslag

Sådan laver du gode SoMe opslag

Hvis man har en Facebook-side, og man ikke bare ønsker at blive scrollet forbi, kræver det, at man fanger brugerens opmærksomhed. Det er suverænt det vigtigste! Størstedelen af Facebook-brugere er hurtige til at scrolle ned over deres newsfeed, hvor det kun er opslag, som interesserer dem eller ser indbydende ud, de læser til ende. Derfor er det essentielt, at det gode SoMe opslag indeholder noget, som kan tiltrække brugerens opmærksomhed.

Målet med at lave et SoMe opslag er i langt de fleste tilfælde at få interaktioner på det. Det kan både være i forhold til likes, kommentarer og delinger. Generelt alt som skaber noget trafik og omtale, så opslaget kan komme længere og længere ud blandt brugerne på det respektive medie. Grunden til at opslaget kan sprede sig blandt brugerne er, at Facebook belønner opslag, som enten får mange likes, kommentarer eller delinger. Når et opslag får mange af de førnævnte ting, bliver det vist til endnu flere brugere på Facebook. Et opslag kan altså udforme sig som en spiral, som bare bliver større og større, jo mere interaktion der er omkring opslaget.

De 5 typer af opslag

I forhold til at lave et godt SoMe opslag kan man tage udgangspunkt i nogle forskellige indgangsvinkler. Man skal først og fremmest beslutte, hvilket opslag man ønsker at lave. Alt afhængig af konteksten kan et SoMe opslag udarbejdes med henblik på fem vinkler:

  1. Opslag, der uddanner
  2. Opslag, der informerer
  3. Opslag, der underholder
  4. Opslag, der inspirerer
  5. Opslag, der sælger

Det handler om at finde ud af, hvad der er mest relevant i forhold til opslagets budskab eller meddelelse. Eksempelvis er humor nok ikke den bedste vinkel, hvis man skal oprette et opslag omkring noget negativt. Humor kunne derimod være relevant, hvis man ønsker at skabe noget trafik i kommentarfeltet, hvor folk begynder at tagge hinanden, fordi opslaget er sjovt, og de ønsker, at deres venner og bekendte også skal se det. Dette kan også være medvirkende til at skabe ”spiral-effekten” og få opslaget længere og længere ud på Facebook.

Men hvad er godt indhold så?

Man ønsker selvfølgelig at oprette SoMe opslag, som kommer ud til flest mulige mennesker. Men hvordan gør man lige det? En god start er at opbygge opslaget ud fra BTI-princippet. Hvis man gør dette, har man nogle klare retningslinjer, som man kan følge i forbindelse med oprettelsen af et godt SoMe opslag. BTI står for blikfang, tidsforbrug og interaktion.

I forhold til blikfanget i et SoMe opslag er billeder oftest det mest naturlige valg. Opslag, som indeholder billeder, er langt mere tilgængelige til at blive set, hvilket også er grunden til at et godt SoMe opslag skal indeholde et billede. Hvis blikfanget er en video, skal du selv sørge for at vælge det bedste stilbillede af videoen, da Facebook ikke altid vælger det bedste. Et godt billede er:

  • I god kvalitet
  • Tydeligt motiv
  • Kompatibel til smartphones

Jo mere tid brugerne befinder sig ved opslaget, jo bedre er det for spredningen af opslaget. Når brugerne bare ”kigger” på opslaget, bliver det registeret som ’dvelltime’, hvilket er positivt i forhold til Facebooks algoritmer. Derfor kan det være en fordel at have en længere tekst, så folk bliver ved opslaget i længere tid. På samme tid er det meningsløst, hvis folk ikke har lyst til at læse teksten.

Interaktion er der, hvor du virkelig kan se, hvor godt et opslag er. Facebook belønner interaktion rigtig meget, hvilket er det mest udslagsgivende, når det kommer til spiral-effekten. Interaktion er elementer som:

  • Reaktioner
  • Delinger
  • Kommentarer
  • Adskillige udgaver af klik
  • Afspilninger

Er du interesseret i tilbuddet?

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig med henblik på en snak.