Google Analytics 4 – Hvorfor nu det?

Introduktion til Google Analytics 4

Det nyeste skud på stammen for Google er deres opdaterede version af Google Analytics. Denne version hedder Google Analytics 4. Google Analytics er relevant for alle, der ønsker at modtage data og have indsigt i forhold til en hjemmesidens besøgende. I den sammenhæng kan du blive klogere på, hvordan du kan optimere din hjemmeside, så du vil opleve en stigende vækst i din virksomhed. Hvis du mener, dette er noget for dig, skal du læse med videre her.

I de nedenstående afsnit vil du blive introduceret for Google Analytics 4, og hvorfor du skal vælge at bruge det.

Hvad er Google Analytics 4?

Google Analytics så for første gang dagens lys tilbage i 2005, og der er sidenhen blevet lavet nyere og nyere versioner, så man hele tiden er opdateret. Google Analytics kan hjælpe dig med at optimere den proces, som en potentiel kunde eller besøgende har, når de besøger din hjemmeside.

Nogle af de vigtigste funktioner i Google Analytics er:

  • Du kan se, hvor dine besøgende kommer fra
  • Hvilken søgning de anvendte for at finde din hjemmeside
  • Hvordan er dine besøgendes bevægelsesmønster
  • Hvor lang tid er de besøgende på hjemmesiden
  • Om den besøgende har været på hjemmesiden før

Dette er blot nogle af de ting, som du kan få svar på ved hjælp fra Google Analytics. Det er altså et godt værktøj til at optimere din hjemmeside, så kunder og besøgende får den bedst mulige oplevelse.

De væsentligste ændringer i Google Analytics 4

Hver gang, der kommer en ny udgave af Google Analytics, er der selvfølgelig nogle elementer, som er blevet opdateret, ændret eller optimeret for at skabe et mere komplet værktøj. I denne opdaterede version af Google Analytics er der tale om tre vigtige ændringer:

1.      Øget fokus på avanceret machine learning

Når Google vælger at øget fokusset på avanceret machine learning, betyder det, at du vil blive yderligere informeret omkring vigtige tendenser i data fra din hjemmeside. Det kan blandt andet omhandle efterspørgsel på specifikke produkter.

Google Analytics 4 vil ligeledes informere dig om, hvilken omsætning du kan forvente fra en specifik gruppe af kunder. Dette kan hjælpe dig med at målrette din markedsføring mod den respektive kundegruppe.

2.      Tættere samarbejde med Google Ads

Dette øgede samarbejde mellem Google Analytics og Google Ads vil være medvirkende til, at du kan oprette remarketinglister, som kan hjælpe kunderne med få øjnene op for endnu bedre og relevante oplevelser på din hjemmeside. Dette fungerer på tværs af forskellige enheder.

3.      Optimeret cross-device sporing

Denne feature vil gøre det muligt for dig at se, hvordan dine kunder agerer på tværs af enheder. Du vil f.eks. kunne se, hvordan kundens rejse har været i forbindelse med et køb på din hjemmeside.

Generelt er der kommet en mere holistisk tilgang til kundes rejse, som i høj grad er et resultat af, at Google Analytics’ kunstige intelligens er blevet optimeret i takt med et øget fokus på cross-device sporing.

Oprettelse af en Google Analytics konto

Selvom Google Analytics er et avanceret program, er det heldigvis let at oprette sig. Det første, du skal gøre, er at oprette en Google Analytics konto. Hvis du i forvejen har en konto på Google, kan du passende bruge denne konto. Når du har gjort dette, skal du oprette din hjemmeside i Google Analytics’ system.

Når du har oprettet din hjemmeside i systemet, vil du få en sporingskode. Det er denne sporingskode, som indsamler alt den data, som du skal bruge. Du bestemmer selv, hvor sporingskoden skal placeres. Du kan placere den på alle de sider, som du ønsker at modtage data fra.

 

Er du interesseret i tilbuddet?

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig med henblik på en snak.