Gode råd til at gøre dine Google Ads profitable

8 simple tips, som vil skaffe dig flere kunder

Ønsker du at drive mere kvalitative leads til din hjemmeside? PPC (pay-per-click) annoncering er en fantastisk måde at gøre det på!

En veludført PPC kampagne kan være en fantastisk måde at øge dine konverteringer og omsætning på. Driver du en webshop, vil dine produkter kunne ses øverst ved en Google søgning. Det samme gælder dine services hvis du driver denne type forretning.

Imidlertid kan en dårlig udført PPC kampagne koste dig mere og altså være en dårlig investering. Ved PPC kampagner betaler du kun per klik (modsat eksempelvis Facebook annoncering).

En målgruppe for en virksomhed vil altid være unik. Der findes dog nogle generelle regler, som kan bruges universelt. På trods af budget og branche. Jeg vil gerne give dig 8 af de vigtigste råd, som ofte er overset. Nogle er mere avancerede end andre. Men hvis du anvender disse 8 råd, bør du se en markant forbedring og begynde at tjene penge til din virksomhed.

1. Gør din landingsside relevant

Dit endelige mål for din PPC annoncering er at få et salg, ikke blot et klik.

En succesfuld PPC kampagne driver kvalificeret trafik og lead til din landingsside. Herefter er det denne landingsside at konvertere dette lead til en betalende kunde. Det er derfor vigtigt at du får optimeret din landingsside, så den stemmer overens med det budskab dine PPC annoncer indeholder. Opretholdelsen af keywords, annoncer og landingssider forbedrer din klik-rate og konverteringsrater. Samtidigt sænker den din CPC (cost per click), så du altså når flere kvalitative besøgende, for en lavere klikpris.

Det betyder altså at du burde kunne tjene flere penge, mens du bevarer dit fastsatte annoncebudget.

Gentag dit budskab på din landingsside. Når trafikken fra dine annoncer begynder at blive forøget, skal du løbende optimere din landingsside med selvsamme budget. Du kan roligt gætte på at folk er interesseret i dit annoncebudskab, da mere trafik kommer herfra. Så gentag det, sammen med en CTA, på din landingsside.

Ved at følge dette råd, vil du få mulighed for at skabe mere overbevisende annoncer, som vil hjælpe dine kunder med at forstå dit budskab/værdi. Dette vil føre til flere kvalitative leads og konverteringer.

2. optimer dine negative søgeord

Udnyt at du også kan fravælge at blive fundet på visse søgeord. Ved udelukkende at fokusere på kvalificerede kunder, kan du spare en masse penge.

Et eksempelv er en af vores kunder, som udlejer møblerede lejligheder. Disse er ikke henvendt studerende, på trods af beliggenhed i en større dansk by. Kunden ønsker i det her tilfælde lejere, i en periode af 3-9 måneder. Gerne udenlandske arbejdere, som er udstationeret. Her gør vi i Google Ads brug af negative søgeord som “studerende” studielejlighed” m.v. Disse søgeord var ikke i overensstemmelse med denne kundes målgruppe og tog en god bid af annoncebudgettet, men skatbe ingen leads. Derfor var noget af det første vi gjorde, da de kom til os, at optimere de negative søgeord.

Det er ligeså vigtigt at fortælle Google hvad dit produkt eller service IKKE er, som hvad det er.

De negative søgeord kan tilføjes på kampagneniveau, men finpudses under kampagnegrupperne.

3. Brug de rigtige keyword match types

PPC annoncering er en annonceringsplatform, direkte afhængig af søgeord. Dine Google Ads annoncer, afhænger direkte af brugerens hensigter via keywords. Så snart en person indtaster en søgeforespørgsel i Google, vil annoncer baseret på relevans blive vist.

Den vigtigste del af en PPC kampagne er de keywords du anvender. Der findes forskellige søgeordstyper du kan gøre brug af:

Bredt søgeord er den bredeste type af søgeord du kan anvende og matcher ethvert ord i en hvilken som helst rækkefølge som er inkluderet i søgeordet.

Eksakt søgeord minder om søgefrase, men dine annoncer vil kun blive vist ved en eksakt søgning. Skrives som [søgeord].

Negativt søgeord begrænser antallet af søgninger. Typisk er dette negative ord som “gratis”, “krig” m.m. Skrives som – søgeord.

Søgefrase / sætning er en streng af ord som kun vil vise dine annoncer, når forespørgsler anvender den præcist samme frase, som du har angivet. Skrives som “søgeord”.

3. Brug de rigtige keyword match types

PPC annoncering er en annonceringsplatform, direkte afhængig af søgeord. Dine Google Ads annoncer, afhænger direkte af brugerens hensigter via keywords. Så snart en person indtaster en søgeforespørgsel i Google, vil annoncer baseret på relevans blive vist.

Den vigtigste del af en PPC kampagne er de keywords du anvender. Der findes forskellige søgeordstyper du kan gøre brug af:

Bredt søgeord er den bredeste type af søgeord du kan anvende og matcher ethvert ord i en hvilken som helst rækkefølge som er inkluderet i søgeordet.

Eksakt søgeord minder om søgefrase, men dine annoncer vil kun blive vist ved en eksakt søgning. Skrives som [søgeord].

Negativt søgeord begrænser antallet af søgninger. Typisk er dette negative ord som “gratis”, “krig” m.m. Skrives som – søgeord.

Søgefrase / sætning er en streng af ord som kun vil vise dine annoncer, når forespørgsler anvender den præcist samme frase, som du har angivet. Skrives som “søgeord”.

4. Ændre din keywords overtid

Når jeg lancerer en Google Ads kampagne, starter jeg oftest ud med flere annoncegrupper, med klart definerede temaer indeholdende lignende keywords. Den første måneds tid anvender jeg brede søgeord. Det gør jeg af den årsag, at de er vises i så bredt et omfang som muligt. På den måde indsamler jeg mest mulig data den første måned.

Selv jeg undersøger markedet og konkurrenter indenfor den pågældende kampagne, inden lanceringen af en annonce, er den første måned en oplagt mulighed at tillære hvad folk søger efter, samt relationen af dette til vores kunders produkter eller services.

Efter den første måned skifter jeg typisk fokus fra brede keywords til søgefraser eller eksakte søgeord. Det betyder i praksis at der vil være 12-14 keywords i hvert annoncesæt, bestående af seks eksakte, seks søgefraser og to brede søgeord.

5. Udfyld alt tilgængeligt annonceindhold

Lige siden Google lancerede deres annonceudvidelser i 2016, har det haft stor påvirkning på hvordan annoncører griber Google Ads annoncer an. Ved at tilføje ekstra plads til tekster, er det blevet muligt at fortælle mere uddybende omkring produkter og services.

6. Brug enhver relevant udvidelse

Det er en generel misforståelse at de bedste annoncer starter og slutter ved overskrifter, URL og beskrivelser. MEN Google Ads’ udvidelser har stor betydning for kunderejsen og kan give dine annoncer et stort boost i den rigtige retning. Nogle af de udvidelser du kan tilgå og oprette er:

Sitelinks udvidelse

Denne udvidelse tillader dig at oprette flere links, som guider den mulige besøgende i den rigtige retning. Det kan være links som /om-os, /black-friday, /produkter osv.

Callout udvidelse

Jeg anvender mest af alt disse for at øge troværdigheden til kunders brand o.l. Det kan være callout udvidelser som “Hurtig og professionel service”.

Structuret snippets

Brug denne for at tilføje mere information om hvad du tilbyder. De er baseret på specifikke kategorier.

Anmeldelse udvidelse

Hvis du gør brug af anmeldelser kan du opleve en stor stigning i kvalificeret trafik! Et godt råd herfra er, at benytte anmeldelser fra dit eget site, så klik på anmeldelserne fører til din egen side.

7. Juster dit bud til geotargeting

Uanset branche eller industri, kan det gavne forretningen at annoncere på geografiske områder.

Selv hvis du tilbyder digitale produkter eller services, vil det gavne dig at undersøge hvor den kvalificerede trafik kommer fra. Brug dine annoncekroner bedst muligt. Opererer du i hele landet, men de fleste kunder kommer fra Sønderjylland, skal du justere din geografiske lokation og din budgivning hertil.

Selv hvis dine kunder kommer fra hele landet, og du ikke føler at det giver meget mening af justere dette løbende, så kan det være sæsonbetonet eller geografisk udfordret bestemte steder i landet.

Sælger du drager B2B, så fjern evt. fokus og annoncekroner fra midtjylland, hvis budgettet har svært ved at dække. Fokus på populære turistmål langs kysterne.

Mange nystartede fokuserer udelukkende på kunders behov og andre kvalifikationer baseret på kunders fysiske lokation. Du kan faktisk spare en del penge ved at forhindre at annoncer vises i bestemte områder, alt imens du øger dine muligheder for gode konverteringer.

8. Gør brug af mobiloptimerede kampagner

Mange af dine fremtidige kunder benytter sig af mobile enheder. Det betyder naturligvis også at du bør have kampagner som, ligesom din hjemmeside og webshop, er mobiloptimerede.

Mobiloptimerede kampagner er den bedste måde, for dig, at sikre engagement fra mulige kunder. Det er selvsagt at disse kampagner bliver vist i den rigtige format på deres enheder.

Hvordan bestemmer du dig så for om en kampagne udelukkende skal være mobil kompatibel –> Se på dine konverteringer.

Hvis mobiler enheder står for en betydelig del af dine konverteringer, så vil jeg kopiere en eksisterende kampagne og fjerne mobil fra den originale. Det samme vil jeg gøre for den kopierede og her fjerne desktop.

CPC for annoncer til mobilenheder kan være 25% lavere, sammenlignet med desktop kampagner. Du kan naturligvis også udnytte mobil kampagner ved at fokusere på click-to-call udvidelser.

Så hvad nu?

En veludført PPC kampagne kan hjælpe dig med at tjene mange penge. Google tager sig betalt hver gang en person klikker på dine annoncer, og det tyder at du skal tage alle forholdsregler, for at optimere hele oplevelsen og drive dine mulige konverteringer i hus.

Test alle 8 forslag / råd igennem og du vil herefter have et rigtig godt udgangspunkt til at tjene flere penge ved kvalificeret trafik og øget salg.

Er du interesseret i tilbuddet?

Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig med henblik på en snak.