Googles løbende opdateringer og så også BERT

Google kommer ofte med mindre opdateringer som vi noterer og fremadrettet tager højde for. Det sker dog at de ændrer deres algoritmer så radikalt, at det har en stor påvirkning for alle vores kunder. I Oktober 2019 annoncerede de Google BERT. Det forventes at påvirke hele 10% af alle søgeresultater. Men hvad betyder det for dine søgeresultater?

Hvad er Google BERT for en størrelse?

BERT står først og fremmest for “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”, men lad os i stedet kalde opdateringen for BERT. Det er en KÆMPE Google update og har en direkte indflydelse på kompliserede forespørgsler, som afhænger af bestemte kontekster. Det lyder enormt komplekst – hvilket det naturligvis også er. Det betyder i praksis at Googles algoritmer nu tillader at læse hele konteksten på en søgning – ikke længere blot ord for ord. De har, som altid, vedlagt eksempler på dette for at tydeliggøre deres, ofte, komplekse svar på komplekse løsninger.

Nedenstående eksempel tager udgangspunkt i to eksempler hentet ind henholdvis. Her retter Googles nye algoritmer bod på en tidligere fejl Google ville give ved en søgning. Ved nedenstående eksempelv ville Google henvise til en artikel fra Washington Post. Den nye store opdatering sikrer herefter, ved samme søgning, at der bliver henvist direkte til ambassaden, hvor her kan søges visum.

Google bliver mere menneskelig

Nedenfor er 3 eksempler hvor BERT opfanger meningen med søgningen. En mening som algoritmer ikke tidligere har været i stand til at opfange, på samme måde som det for os mennesker, er naturligt og giver mening.

Eksemplerner er engelske, men implementeringen i resten af verden går hurtigt! En stor fordel ved den nye opdatering, er blandt andet at et ønske om ikke at foretage tekniske Google søgninger. Meningen er, at vi om kort tid kan søge som vi snakker: “Hvor får jeg en god is i Silkeborg?“, “Hvem fik flest stemmer ved sidste præsidentvalg i USA” eller “Hvorfor søger vi ikke allerede på denne simple måde?“. Ligesom vi så småt taler til Alexa, Google Home eller Siri. Her siger vi heller ikke højlydt: “Vejr, Silkeborg!“, men “Hvordan er vejret i Silkeborg?“.

Den anerkendte ekspert i algoritmer, Dawn Anderson har sagt følgende om den nye BERT opdatering:

Det slår menneskelig forståelse ud af vandet i masser af naturlige sprogforståelsesopgaver. BERT er som et WordPress-plugin, som er et udgangspunkt, og derefter tilpasser de det og forbedrer det.

Ordet “rose” betyder flere ting, men det er nøjagtigt det samme ord. Konteksten skal ledsage ordet, ellers betyder ordet intet.

Dawn Anderson, Bertey

Hvad betyder det så for din SEO?

Først og fremmest vil de fleste opleve et fald eller en stigning i trafikken til deres hjemmeside eller webshop.

Det betyder at du ikke behøves smide hvad du har i hænderne og panikke, hvis trafikken falder. Google er efterhånden blevet kendt for blandt andet at skabe lavere trafik, efter større opdateringer.  For det ER en stor opdatering og den skal lige lægge sig.

Bare rolig – BERT straffer dig ikke

Den nye algoritme straffer ingen, men det skader ikke at imødekomme de behov som den søger dækket. Dette kan gøres ved at skrive på en brugervenlig måde og samtidigt skære ned på det tekniske.

Oplever du et fald i din trafik?

Oplever du et fald i trafikken er du naturligvis velkommen til at kontakte os. Men vent med at lave store ændringer. Se hellere på dine keywords som er brugt til at skabe trafik, og mere vigtigt, se på fald af keywords som har ledt til organisk trafik.

Vi ved at BERT er skabt til at hjælpe og og ikke straffe os. Det burde gøre fremtidig søgning mere naturlig og intuitiv. Personligt glæder jeg mig meget til at måle effekten de kommende uger. Jeg ser naturligvis også frem til at se den fremtidige udvikling af BERT (eller “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” hvis man har for megen tid mellem fingerne)!