Sådan laver du det perfekte Facebook opslag

De fleste virksomheder har i dag en Facebook side, men de færreste formår at udnytte dets fulde potentiale. Det kræver en del tid at finde det rigtige billedmateriale samt skrive opslag – og hvad skal her overhovedet skrives om?

Facebook, LinkedIn og Instagram fylder ikke bare mere i vores private liv, men er en nødvendig del af det, at drive virksomhed. Vi ønsker alle at vores opslag bliver liket, delt og kommenteret af så mange som overhovedet muligt.

Få opmærksomhed på Facebook

Deres findes enormt meget indhold på Facebook. Vi er gået fra 3,1 mio. danskere på Facebook i 2016 til 3,8 mio. brugere i 2019. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at skille sig ud på mediet. Vi bruger få sekunder til at skimme hvert opslag igennem på vores feed. Lykkedes det at få mulige kunder til at se dit opslag, er næste skridt at få dem til at se mere af teksten eller se videoen til ende. Det endelige mål ved opslag, er enten besøg på hjemmesiden, besked eller en anden form for interaktion på opslaget. Det kan være igennem kommentarer, tags, delinger eller likes. Det hele afstemmer fra første opmærksomhed der kom på opslaget.

Det tekniske – Forstå Facebooks algoritmer

Det er vigtigt at forstå hvordan dit opslag spredes på Facebook. Alle ubetalte opslag starter ens. Uanset om du er Christiano Ronaldo, den mest likede person på Facebook med enorme 123 mio. likes, eller Anders Andersen, tømrer i Kruså. Vores opslag starter alle ens, ment på den måde, at laver du et opslag som får interaktioner, så belønner Facebooks algoritmer dig. Det gør de ved at vise dit opslag hos endnu flere brugere, som så igen ser dit opslag. I første omgang ser kun en lille gruppe altså dit opslag. Når folk kommenterer, liker m.v. deles det altså ud til endnu flere. Som ringe i vandet. Alt efter succesen på dit opslag, vurdere Facebooks algoritmer så, hvor mange nye personer dit opslag skal deles til. Det stopper helt organisk når algoritmen vurderer, at der ikke er nok ny interaktion med opslaget.

Skab blikfang på dine Facebook opslag

Det første vigtige trin er altså at få skabt en form for blikfang på dine opslag. Vær altid sikker på at inkludere følgende:

  • Tekst (overskrift bl.a.)
  • Tegn (emojis bl.a.)
  • Billeder eller videoer

Overskrifter på dit opslag

Sørg for at have fængende overskrifter. Det er ideelt som blikfang på en ellers overrendt newsfeed. Sørg for at have mellem 11-18 ord. Brug gerne BLOKBOGSTAVER, symboler og tal.

I forbindelse med overskriften har det oftest en rigtig god effekt at række direkte ud til brugeren. Stil et spørgsmål – Gerne besvar det selv i næste linke. Et eksempel kan være:

  • Er du træt af altid at betale for meget i forsikring? 😫😠
  • SÅDAN FÅR DU DET PERFEKTE LIV! 🥰🥰

OVERSKRIFTER PÅ DINE FACEBOOK OPSLAG

Tegn og emojis

Emojis er ikke bare fjollede. Det har en dokumenteret effekt og skaber virkelig god blikfang. Det skaber en hurtig afkodning af et opslag. Hurtigere end megen tekst eksempelvis gør.

Mange af vores kunder er lidt usikre på brugen af emojis. Men her findes faktisk en lang række af emojis, som ikke indeholder ansigter, eller andre “fjollede” skikkelser. Faktisk er mange emojis oplagte til det seriøse brand, virksomhed og seriøse budskaber. Se de mange emojis du kan bruge her.

HUSK BRUG AF EMOJIS

Billeder

Vigtigste virkemiddel for blikfang er gode billeder, eller endnu bedre video. Hele 75% flere stopper faktisk op ved opslag med billeder, end uden. Selvom dit budskab står i din tekst, skal du have fokus på billedet. Uden et godt og fængende billeder, læses dit opslag ikke at nogen. Følgende skaber bl.a. godt blikfang:

  • Børn
  • Dyr
  • Smil med tænder
  • Kendte
  • Sex
  • Modeller
  • Alternative kameravinkler
  • Markant belysning
  • Billeder med dynamik